Stress en Burn-out

Een normale dosis stress is gezond, het zorgt ervoor dat we alert kunnen reageren en presteren. Maar in de huidige maatschappij wordt er vaak veel van je gevraagd, op veel verschillende vlakken: werk, gezin, huis, hobby's etc. Je staat constant onder druk en door die continue stress gaat het steeds slechter met je.

Symptomen

De volgende klachten kunnen er allemaal op wijzen dat er teveel stress in je leven is en dat je lichaam spanning heeft opgebouwd:

• vermoeidheid
  • hoofdpijn en/of duizeligheid
  • prikkelbaarheid
  • rusteloosheid en algemeen gevoel van spanning
  • slapeloosheid
  • spierpijn, nek- en rugklachten (vooral bij langdurig beeldscherm werk)

Als je gewoon maar 'doorstoomt' en je er niets mee doet, raak je uiteindelijk overspannen en heb je zomaar een burn-out!

Behandeling

De behandeling richt zich op lichamelijke klachten en op ontspanning. Als het lichaam heel erg gespannen is, zal de focus vooral liggen op ontspanning. Massage heeft een verlagend effect op de hoeveelheid cortisol in het bloed, een hormoon en belangrijke ontstaansfactor van de langetermijneffecten van stress. Daarentegen wordt het hormoon oxytocine juist aangemaakt. Dat staat ook wel bekend als het knuffelhormoon en is zo'n beetje het tegenovergestelde van cortisol: het verlaagt hartslag en bloeddruk, werkt spierontspannend, verbetert de spijsvertering en de doorbloeding in de organen. Pijndrempels worden verhoogd  en angst geremd, waardoor de psychische problemen bij stress, die vaak een domino-effect hebben, verminderen. Naast oxytocine komen tijdens de massage de stofjes dopamine en endorfine vrij: de zogenaamde 'geluksstofjes'.  Zo kan massage helpen om de negatieve spiraal van chronische stress om te zetten in een positieve!

De verschillende behandelmethoden

Triggerpoint
Medical taping
Voetreflex
Buikmassage

Wil je meer informatie over massagebehandeling bij stress en burn-out? Neem dan contact met mij op. Dit kan via het contactformulier op deze website, email (contact@massagepraktijklennekedam.nl) of telefoonnummer 06-21526050. Afspraken maken bij voorkeur telefonisch of via de online reserveren knop bovenaan deze website.