Rugpijn en massage

Rugpijn is een vervelend probleem, dat het leven in veel opzichten zwaar maakt. Nog vervelender is echter dat het door de arts in de meeste gevallen bestempeld wordt als 'aspecifiek'. Er kan geen medische oorzaak worden gevonden en dat betekent dat je er maar mee moet leren leven. Toch kan er heel veel gedaan worden om deze pijnklachten te verminderen en daarmee de kwaliteit van het leven weer te verhogen!

Soorten rugpijn en oorzaken

De rug is een complex gebied met veel verschillende spieren, zenuwen en de ruggenwervel. Rugklachten bestaan dan ook in zeer veel verschillende vormen. De pijn kan chronisch zijn of juist plotseling ontstaan, zoals bij een acute spierverkramping, ofwel spit. Daarnaast kan er ook sprake zijn van uitstralingspijn naar de bil of het been. Behalve medische oorzaken (bezoek eerst je huisarts om dit uit te sluiten), kunnen er ook andere factoren zijn die rugklachten veroorzaken. Denk bijvoorbeeld aan een verkeerde (werk)houding, te zwaar en verkeerd tillen, overbelasting, stress, overgewicht en het dragen van hakken. Wanneer één van deze factoren als oorzaak kan worden aangewezen, is het natuurlijk belangrijk om daar wat aan te doen.

Massage om rugklachten te verminderen

Naast het aanpakken van de oorzaak, is massage ook een goede manier om de pijn in de rug te verlichten of zelfs helemaal te laten verdwijnen. Er zijn, afhankelijk van het soort pijn, verschillende technieken die daarvoor gebruikt kunnen worden. Denk daarbij aan

Bij triggerpointmassage bijvoorbeeld, worden verkrampingen in de spier (triggerpoints) weggemasseerd en door medical taping worden de spieren ondersteund in hun functie. Een combinatie van technieken behoort ook tot de mogelijkheden.

Neem contact op!

Wil je ook van je rugklachten af? Neem contact met mij op! Dat kan telefonisch via 06-21526050 , via e-mail contact@massagepraktijklennekedam.nl of via het contactformulier op de website. Direct een afspraak maken kan ook, het liefst telefonisch of via de 'online reserveren' knop bovenaan deze website.