Fibromassage

Fibromassage is een speciale techniek om bij patiënten met fibromyalgie de pijn te verzachten en de bijkomende klachten te verminderen. Fibromyalgie is een vorm van reuma waarbij de gewrichten en de spieren worden aangedaan. Het wordt daarom ook wel weke delen reuma genoemd. De klachten die hierbij ontstaan zijn pijn in spieren en gewrichten, vermoeidheid, hoofdpijn en stijfheid, maar ook slapeloosheid, depressiviteit en darmklachten. Kortom, niet fijn!

De behandeling

De focus ligt bij deze massagetechniek op de zogenaamde 'tenderpoints'. Dit zijn 18 plekken in het lichaam waar de pijnklachten vaak het ergst zijn: echte knelpunten dus! Daarom wordt er op een zachte manier, rustig gemasseerd. Dit verlicht de pijn en ontspant, zodat het lichaam de kans krijgt tot rust te komen en de balans te herstellen.

Een slaap bevorderende massage kan helpen de vicieuze cirkel van slapeloosheid en pijn te doorbreken. Het is een langzame en ritmische massage voor volledige ontspanning. Het spreekt voor zich dat deze massage het best zo laat mogelijk op de dag kan worden uitgevoerd.

Fibromassage kan ook worden toegepast bij patiënten met het chronisch vermoeidheidssyndroom (cvs), omdat zij hetzelfde soort klachten hebben. Maar waar bij fibromyalgie de pijnklachten het grootste probleem vormen, overheerst bij cvs de vermoeidheid.

Fibromassage kan dus een zeer goede therapievorm zijn bij zowel fibromyalgie- als cvs-patiënten. Tijdens de eerste behandeling, die 60 minuten duurt, vindt een intakegesprek plaats. We bekijken dan samen wat je klachten zijn en wat het gewenste behandelplan is.

Wil je meer informatie of heb je vragen? Neem dan contact met mij op. Dat kan via het contactformulier op de website, via de telefoon 0621526050 of via email contact@massagepraktijklennekedam.nl.