De week van de werkstress
extra aandacht voor de aanpak van werk gerelateerde klachten!

Werkstress is een groeiend probleem dat de samenleving miljarden euro’s per jaar kost.
Los daarvan, en niet in geld uit te drukken, staat het psychische en lichamelijke leed van werknemers die lijden onder werk gerelateerde klachten.

Uit een artikel op metro.nl blijkt dat volgens de Nationale Enquête Arbeidsomstandigheden (NEA) 1,3 miljoen Nederlanders in 2018 last te hebben gehad van burn-outklachten, dit onderzoek werd uitgevoerd door NTO en het CBS. Dit zijn dus niet allemaal mensen die al opgebrand zijn, maar die daar wel kans op lopen. Stress-gerelateerd ziekteverzuim kostte werkgevers in 2017 in totaal 2,8 miljard, dat is per werknemer omgerekend 8100 euro. (bron: metro).
Pijn en piekeren
Als therapeut schrik ik niet meer van dit soort berichten. Sterker nog: ik merk dit dagelijks in mijn praktijk. Te veel stress en spanning zorgen voor pijnklachten, cliënten geven aan dat ze veel piekeren, slecht of onrustig slapen en ervaren dat ze prikkelbaarder zijn. Ook niet aflatende vermoeidheid of juist opvallend gejaagd zijn kunnen het gevolg zijn van te veel stress of spanning.
Op zoek naar de oorzaak
Met alleen het oplossen van de klachten ben je er niet. Je zult ook de oorzaak moeten opsporen en aanpakken! Deze ‘dubbele aanpak’-therapie is een combinatie van persoonlijke gesprekken en ontspannende therapeutische massages. Het inzetten op zowel lichaam als geest heeft als bijkomend voordeel dat je ervaart hoe je toekomstige stressklachten kunt voorkomen. Je leert een betere balans te vinden tussen spanning en ontspanning, weet hoe je stress bij jezelf (tijdig) signaleert en hoe je meer rust voor jezelf creëert. De ‘dubbele aanpak’-therapie werkt daarmee preventief!
Vergoedingen
Wanneer een therapeut is aangesloten bij de beroepsvereniging NVST en de koepelorganisatie RBCZ kunnen de behandelingen die vallen onder de massagetherapie (deels) in aanmerking komen voor vergoeding vanuit de aanvullende verzekering.
Werkgevers
Ook voor werkgevers loont het de moeite om in te zetten op de ‘dubbele aanpak’-therapie en dit mee te nemen in het ziekteverzuim- of vitaliteitsbeleid. De dubbele aanpak zorgt voor vitalere werknemers, helpt mee het ziekteverzuim te reduceren en kan goed ingezet worden ter voorkoming en behandeling van burn-outklachten. Administratief is de investering in de ‘dubbele aanpak’-therapie mee te nemen in (aftrekbare) coachingtrajecten.

Werk gerelateerde stressklachten zijn helaas niet meer weg te denken uit onze 24-uurs maatschappij. Maar met een dubbele aanpak is erger te voorkomen.